اصول یه پیاده روی درست

سید منصور رایگانی گفت: یکی از ورزشایی که واسه تموم سنین حتی میانسالان و سالمندان پیشنهاد می شه پیاده روش که تاثیر خوبی بر فرد داره. رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی گفت: یکی از اثرات مثبت پیاده روی، جنبه های روحی و روانیه که پیاده روی بر روان فرد به جای میذاره چون که راه رفتن و انجام حرکت در فرد اثر باحالی باقی میذاره به خصوص در افراد سن و سال دار که احساس ارزش، قدرت و توانمندی می کنن و راه رفتن یه بازخورد مثبت حساب می شه.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اثر مثبت دیگه پیاده روی روی سیستم اسکلتی – عضلانی فرده چون که عضلات، مفاصل، عروق و … فعال شده و تو یه چرخه مناسب قرار می گیرن. رایگانی اضافه کرد: اگه پیاده روی به طور منظم و مرتب انجام شه می تونه در افزایش قوام و استواری استخون نقش داشته باشه. هم اینکه با کمک روشای دیگه می تونه باعث درمان پوکی استخون هم شه و از افزایش پوکی استخون هم کم کنه.

 رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی گفت: پیاده روی خون رو به جریان میندازه و تنفس فرد به طور مناسب به گردش در میاد که در ادامه گردش خون از تنگی عروق جلوگیری کرده و فعالیتای قلبی و عروقی متناسب می شه.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ادامه داد: اگه پیاده روی انجام نشه کوتاهی عضلات، اسپاسم عضلانی، نبود تغذیه مناسب مفاصل، لخته در خون، تنگی عروق و مشکلات تنفسی و … در فرد اتفاق میفته و تموم فایده هایی رو که در مورد پیاده روی شمردیم از فرد گرفته می شه. رایگانی گفت: موقع پیاده روی خیلی از مشکلات و مریضیای فرد رو می شه مثلاً گرفتگی عروق و شریان پا، به واسطه انجام فعالیت نمایان می شه یا تنگی کانال کمر به واسطه راه رفتن خودشو نشون می ده؛ پس میشه گفت پیاده روی در مورد مریضیای فرد هم اخطار میده.

رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی گفت: فرد واسه دریافت خواص خوب و به درد بخور پیاده روی چه از جنبه های روحی، روانی، فیزیکی و … باید پیاده روی رو به قصد پیاده روی بکنه البته اگه فرد شرایطش طوریه که راه رو طوری انتخاب می کنه که بتونه پیاده روی کنه منعی نداره اما اون چیزی که مهمه برنامه ریزی به قصد انجام ورزشه.رایگانی اضافه کرد: اگه فرد خواهان اون هستش که از تموم خواص پیاده روی به طور کامل استفاده کنه باید پیاده روی رو به طور منظم و در طول هفته بین ۳ تا ۴ روز بکنه تا بیشترین خاصیت رو از پیاده روی دریافت کنه.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: پیاده روی مناسب در طول روز باید ۳۰ تا ۴۵ دقیقه باشه؛ البته اگه فرد زمان رو تقسیم کنه و نصف پیاده روی رو صبح هنگام و زمان باقیمونده رو بعدظهر پیاده روی کنه منعی نداره و خواص کلی پیاده روی رو دریافت می کنه.

ایشون گفت: مهم در پیاده روی سرعت اون هستش؛ پیاده روی باید باعث شه که ضربان قلب ۲۰ تا ۲۵ عدد بالاتر از حد نرمال بره یعنی پیاده روی مناسب، تندرویه و داشتن سرعتی کمی بیشتر از حالت عادی. رایگانی در جواب به سوال  مبنی بر بهترین زمان پیاده روی گفت: واسه پیاده روی و انجام ورزش هنگام عصر از صبح مناسب تره چون که این با وضعیت هورمونی بدن رابطه داره و مخصوصاً در این روزا، ورزش موقع صبح به دلیل سرما پیشنهاد نمی شه.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، شرایط پیاده روی رو در دو گروه داخلی و خارجی تقسیم بندی کرد و اضافه کرد: نوع پوشش و کفش مناسب هم از جمله نکاتیه که باید در پیاده روی به اون اهمیت داد.  رایگانی گفت: کفش تا امکان داره باید تا بالای قوزک پا رو بپوشونه و مانع لغزش پا شه؛ هم اینکه پوشش باید به شکلی باشه که تعریق فرد رو منتقل کنه یعنی جنس لباس نایلونی و مصنوعی نباشه و تا امکان داره جنس لباس نخی باشه؛ در زمستون هم جنس البسه پشمی مناسبه تا بتونه تعریق حاصل شده رو منتقل کنه چون که وگرنه، توان راه رفتن فرد کم میشه.

ایشون به آدمایی که به مریضیای خاصی مثل قلبی – عروقی، مفاصل، استخون و چیزای دیگه ای به جز اینا گرفتار هستن، پیشنهاد کرد واسه انجام ورزش پیاده روی با دکتر متخصص خود مشورت کنن. رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی گفت: افراد باید در آلودگی هوا، وارونگی و در شرایطی که هوا ناسالمه پیاده روی انجام ندن چون که انجام ورزش در این شرایط می تونه واسه سیستم قلبی و عروقی فرد مضر باشه؛ البته در این شرایط میشه پیاده روی رو در محیطای سربسته، پوشیده، سالنای ورزشی یا حتی در خونه انجام داد.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: موقع پیاده روی باید دقت کرد که کف محیط صاف باشه و کفی که قابل انعطاف باشه بهترین مکان واسه پیاده روش؛ البته در آسفالت خیابون میشه با پوشیدن کفش مناسبی که قدرت این انعطاف پذیری رو داره این مشکل رو جبران کرد.

جفت و جور و جمع آوری : گروه سلامت پرداد /

.

منبع :