دانلود پایان نامه

شرایط مطمئنی را پدید آورده و اطمینان از حمایت از منافع سرمایه گذاران را افزایش دهد. همچنین پژوهش ها نشان داده است که افشای داوطلبانه اثر مثبتی بر عملکرد شرکت ها دارد و بر حفظ منافع سهامداران و اشخاص ذینفع اثرگذار است. به عبارتی دیگر، نبود شفافیت اطلاعات و ابهام در گزارش گری ممکن است به بدگمانی و رفتارهای غیر اخلاقی در راستای کاهش ارزش شرکت منجر شود. (مدهنی۲۶، ۲۰۰۷)
بازار کارا توسط فاما در سال ۱۹۶۵ صورت گرفت و او بازاری را کارا نامید که با توجه به اطلاعاتی که در بازار وجود دارد، بازده مورد انتظار غیرعادی از راهبرد های مختلف براساس آن اطلاعات برابر با صفر باشد، تعریف دیگری از فرضیه بازار کارا توسط جنسن۲۷(۱۹۷۸) بیان شده که به صورت زیر می باشد:
بازاری را کارا می نامیم که نتوانیم با استفاده از مجموعه اطلاعات خود سود ایجاد کنیم(جنسن، ۱۹۷۸). به بیان دیگر به بازاری کارا یا کارآمد گفته می شود که قیمت اوراق بهادار تماماً در اطلاعات آن منعکس شده باشد (اسیری و الزیرا ، ۲۰۱۳).
بازاری که از ناکارایی رنج می برد، احتمال وقوع حباب در سطح قیمت ها وجود دارد زیرا علت اصلی پیدایش حباب قیمت و فاصله یافتن قیمت ذاتی از قیمت بازاری، عدم اطلاعات کامل است(رهنمای رودپشتی و همکاران، ۱۳۹۱). یک حباب را به طور ساده میتوان افزایش شدید و پیوسته در قیمت یک دارایی یا مجموعه ای از داراییها تعریف کرد که افزایش اولیه در قیمت، ناشی از انتظارات افزایشی قیمت و در نتیجه جذب خریداران جدید بوده است .این افزایش قیمت اغلب با یک سری انتظارات معکوس و کاهش شدید قیمتها همراه بوده که اغلب منجر به ایجاد بحرانهای مالی شده است(چنگ و لو۲۸، ۲۰۰۹).
در ادامه به عدم تقارن اطلاعاتی که در واقع یکی از پیامدهای آن کاهش کارایی بازار می باشد خواهیم پرداخت.
۲-۷- عدم تقارن اطلاعاتی
عدم تقارن اطلاعات پیامدهای نا مطلوب مختلفی را ازقبیل کاهش کارایی بازار،افزایش هزینه های معاملاتی، ضعف بازار، نقد شوندگی پایین و به طور کلی، کاهش سود حاصل از معاملات در بازارهای سرمایه را در پی دارد(حاجیها و مرادیان، ۱۳۹۳).
اولین بار در سال ۱۹۷۰ نظریه عدم تقارن اطلاعاتی توسط اکرلوف ، اسپنس و استیگلیتز ارائه شد. این پژوهشگران نشان دادند که عدم تقارن اطلاعاتی می تواند موجب افزایش گزینش مغایر در بازارها شود که این امر قبل از وقوع معامله برای افراد به وجود می آید. آنها نوعی بازار را به تصویر می کشند که در آن فروشنده نسبت به خریدار اطلاعات بیشتری را در اختیار دارد(ستایش و همکاران، ۱۳۹۲). عدم تقارن اطلاعات زمانی ایجاد می‌شود که سهامداران به اطلاعات محرمانه ای که مدیران شرکت در اختیار دارند، دسترسی نداشته باشند. وجود اطلاعات کافی در بازار و انعکاس بموقع و سریع اطلاعات بر روی قیمت اوراق بهادار ارتباط تنگاتنگی با کارایی بازار دارد. در بازار کارا، اطلاعاتی که در بازار پخش می‌شود به سرعت بر قیمت تاثیر می گذارد. در چنین بازاری، قیمت اوراق بهادار به ارزش ذاتی آن نزدیک است. به عبارت دیگر ویژگی مهم بازار کارا این است که قیمت تعیین شده در بازار، شاخص مناسبی از ارزش واقعی اوراق بهادار است. بازار کارا باید نسبت به اطلاعات جدید حساس باشد. اگر اطلاعات تازه ای به عموم می‌رسد، قیمت سهام عادی شرکت متناسب با جهت اطلاعات یاد شده تغییر خواهد کرد. اگر بازار نسبت به اطلاعات جدید بی تفاوت باشد و عکس‌العمل لازم را نشان ندهد، یعنی تحلیل کننده ای در بازار برای ارزیابی و بررسی اثر اطلاعات جدید برقیمت نباشد، طبعا” آن بازار کارایی نخواهد داشت (نامدار، ۱۳۹۰).
معمولا زمانی که اطلاعات تازه ای از وضعیت شرکت ها در بازار منتشر می شود، این اطلاعات توسط تحلیل گران، سرمایه گذاران و سایر استفاده کنندگان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و بر مبنای آن، تصمیم گیری نسبت به خرید یا فروش سهام صورت می پذیرد . بنابراین، در صورت انتشار محرمانه و ناهمگون اطلاعات، واکنش های متفاوتی از سوی سرمایه گذاران به واسطه وجود عدم تقارن اطلاعاتی در بازار سرمایه ایجاد می شود که این امر تحلیل های نادرست و گمراه کنندهای را از وضعیت جاری بازار به همراه خواهد داشت. در این حالت سرمایه گذاران کوچک تمایلی به سرمایه گذاری نخواهند داشت و این مسئله در نهایت منجر به افزایش هزینه سرمایه شرکت به میزان ریسکی می شود که باید به وسیله سرمایه گذاران کمتر تحمل شود (لامبرت و همکاران۲۹، ۲۰۰۶).
هرچه عدم تقارن اطلاعاتی بین افراد داخل و سرمایه گذاران خارج از شرکت بیشتر باشد، تقاضا برای محافظه کاری بیشتر خواهد بود. از آنجا که شرکتهای بزرگ در قایسه با شرکتهای کوچک، اغلب به طور داوطلبانه یا اجباری مبادرت به تولید و ارائه اطلاعات عمومی بیشتری می نمایند و اخبار مربوط به فعالیت آنها به شکل گسترده تری در اختیار عموم قرار می گیرد، عدم تقارن اطلاعاتی در آنها کمتر است و این باعث کاهش تقاضا برای حسابداری محافظه کارانه در آنها می شود(لافوند و واتز۳۰، ۲۰۰۸).
در این پژوهش جهت سنجش عملکرد اطلاعاتی از دو معیار خطای پیش بینی سود و نوسان بازدهی استفاده می گردد. در ادامه به بررسی این دو معیار خواهیم پرداخت.
۲-۸-خطای پیش بینی سود
که سود پیش بینی شده توسط شرکتها دارای محتوای اطلاعاتی و کارایی بوده و از این جهت اهمیت پیش بینی سود حسابداری به دلیل نقش و تأثیر آن در تصمیم گیری های استفاده کننده بویژه سرمایه گذاران بارزتر می شود. شواهد تجربی نشان داده اند که سرمایه گذاران به اطلاعاتی نظیر پیش بینی سود هر سهم اتکا کرده و در قیمت گذاری سهام از آن استفاده میکنند. این پیش بینی، بیان کننده انتظارات مدیریت در مورد رویدادهای آتی است که ممکن است به وقوع بپیوندد لذا دقت این پیش بینی برای سرمایه گذاران حائز اهمیت است زیرا تصمیم گیری سرمایه گذاران در مورد خرید، فروش و یا نگهداری سهام بر مبنای این اطلاعات است. بنابراین خطای پیش بینی سود عامل مهمی در عملکرد بازار ثانویه است (جگ و مکنومی۳۱ ، ۲۰۰۳).
پیش بینی سود مدیریت نوعی افشای اجباری است که اطلاعاتی در باره سود مورد انتظار هر شرکت خاص ارائه می کند و جنبه ای از افشا به شمار می رود(هرست۳۲، ۲۰۰۸). اساساً افشای اختیاری و اجباری دو مجرای ارتباطی مهم مدیران برای انتقال اطلاعات به سهامداران بیرونی است.هرچند ادبیات قابل توجهی نشان می دهد که این دو نوع افشا اطلاعات ارزشمند و مربوطی دارد و بر قیمت اوراق بهادار بطور معنا دار تاثیر می گذارد، با این حال این افشاها می تواند خطاهایی نیز داشته باشد. بررسی این موضوع می تواند موجب درک بهتر ارزش افشای اطلاعات شود و برای سرمایه گذاران و مراجع تدوین استاندارد نیز قابل استفاده باشد(گانگ۳۳، ۲۰۰۹). سرمایه گذاران و تحلیلگران مالی سود را به عنوان یکی از معیارهای اصلی ارزیابی شرکت ها تلقی نموده و تمایل به اندازه گیری میزان سودآوری آینده شرکت دارند تا نسبت به نگهداری یا فروش سهام خود تصمیم گیری کنند؛ بدین ترتیب با پیش بینی سود، نسبت به وضعیت یک شرکت قضاوت می نمایند. پیش بینی های سود هر سهم در سرمایه گذاریها از اهمیت ویژهای برخوردار است. اهمیت این پیش بینی به میزان انحرافی بستگی دارد که با واقعیت دارد. هر چه میزان این انحراف کمتر باشد، پیش بینی از دقت بیشتری برخوردار است(مشایخ و شاهرخی، ۱۳۸۶).
هنگامی که مدیران بازده آینده شرکت را بیش از حد برآورد کنند، نسبت به تعهدات بیش از نیاز، خرید داراییهای ثابت و سایر اقلام غیر ضروری ترغیب می شوند بویژه اگر وجوه داخلی فراوانی در دسترس داشته باشند(مالمندیر۳۴، ۲۰۰۵).
سودهای پیش بینی شده توسط مدیریت در بسیاری از کشورها در زمره افشای داوطلبانه اطلاعات قرار دارند. در آمریکا کمیسیون بورس اوراق بهادار در اوایل سال۱۹۷۳ برای اولین بار به شرکتهای پذیرفته شده در بورس اجازه افشای پیش بینی های سود را داد و دو سال بعد شرکتها را ملزم به انتشار چنین اطلاعاتی کرد .در آوریل سال۱۹۷۶، این الزام بدلیل مخالفت زیاد، برداشته شد و سرمایه گذاران جزء ناچار بودند به تحلیلگران مالی اتکا کنند(مشایخ و شاهرخی،۱۳۸۶).
فانگ در سال ۲۰۰۹ نقش دقت پیش بینی مدیریت را در برآورد خطای پیش بینی سود مدیریت مورد مطالعه قرار داد. وی در پژوهش خود به این نتیجه رسید که رابطه ای با اهمیت و منفی بین دقت پیش بینی و خطای پیش بینی مدیریت هست.این یافته ها با این فرضیه سازگار است که پیش بینی هایی خوش بینانه است که با سطح کمتری از دقت پیش بینی همراه باشد.همچنین این رابطه برای پیش بینی های با افق زمانی طولانی، قویتر است(فانگ۳۵، ۲۰۰۹).
هریبر و یانگ۳۶ (۲۰۰۶) ، اعتقاد دارند که احتمال بیشتری وجود دارد که مدیران خوشبین در دستیابی به سودهای پیش بینی شده با عدم موفقیت مواجه گردند. نتیجه ناشی از تحقیق آنها نشان می دهد که اطمینان بیش از حد، خطای ناشی از خوش بینی را، هم در قالب احتمال عدم دستیابی به سودهای پیش بینی شده و هم در قالب مدیریت سود، افزایش می دهد.
۲-۸-۱- عوامل موثر بر خطای پیش بینی سود
عوامل موثر بر خطای پیش بینی سود را می توان به شرح ذیل بیان نمود(مرادزاده فرد و همکاران، ۱۳۹۲):

شکل۱-۲: عوامل موثر بر خطای پیش بینی سود
۲-۹- نوسان بازدهی
یکی از معیارهای اساسی برای تصمیم گیری در بورس، بازده سهام می باشد، بازده سهام خود به تنهایی دارای محتوای اطلاعاتی است و بیشتر سرمایه گذران بالفعل و بالقوه در تجزیه و تحلیل مالی و پیش بینی ها از آن استفاده می نمایند، بازده در فرآیند سرمایه گذاری نیروی محرکی است که ایجاد انگیزه می کند و پاداشی برای سرمایه گذاران محسوب می شود. ارزیابی بازده، تنها راه منطقی است که سرمایه گذاران می توانند برای مقایسه سرمایه گذاری های جایگزین و متفاوت از هم انجام دهند. برای درک بهتر عملکرد سرمایه گذاری، اندازه گیری بازده واقعی لازم است. بازده معمولاً از دو بخش تشکیل میشود، سود نقدی و سود (زیان) سرمایه ای که ناشی از افزایش (کاهش) قیمت دارایی است. این سود (زیان) سرمایه ناشی از اختلاف بین قیمت خرید و قیمت فروش، زمانی است که دارنده اوراق، قصد فروش آنها را دارد(لنگرلوئی و همکاران، ۱۳۸۹).
نوسان پذیری بازده سهام، یکی از موضوع های بحث برانگیز مالی است که در سالهای اخیر مورد توجه محققان بازار سرمایه در بازار های نوظهور قرارگرفته است(للیداکیس۳۷ ، ۲۰۰۴). دلیل این گرایش به ارتباط بین نوسان پذیری قیمت و به تبع آن بازده و تأثیر آن بر عملکرد بخش مالی و همچنین کل اقتصاد برمی گردد. از طرف دیگر، فایده مندی مطالعه نوسان پذیری بازده سهام از طرف سرمایه گذاران از این جهت است که آنها نوسان پذیری بازده سهام را به عنوان معیاری از ریسک در نظر می گیرند و همچنین خطی مشی

دسته بندی : No category

دیدگاهتان را بنویسید