دانلود پایان نامه

دارای سکوی پرتاب هدایت شونده‌اند. زمان پرواز، که ممکن است بخشی یا تمام آن در خارج از جو زمین باشد، از چند دقیقه برای سیستم‌های تاکتیکی کوتاه‌برد تا حدود سی دقیقه برای موشک‌های میان قاره‌ای در نوسان است. پیش از پرتاب، مختصات هدف و نقطه پرتاب وارد صفحه رایانه‌ای موشک می‌شود. و سیستم هدایت و کنترل با استفاده از اطلاعات لازم، جهت‌یابی و موشک را هدایت می‌کند، به طوری که ضربت نهایی کلاهک دارای برد سرعت مناسب برای رسیدن به هدف می‌شود. یک موشک بالستیک می‌تواند مسافتی به طول یک هزار کیلومتر در زمانی حدود 10 دقیقه طی کند(کرمی، 1375: 40-39).
ارزش نظامی موشک‌ها در مواردی چون برد، سرعت، شتاب، قدرت تخریب، عدم امکان دفاع موثر، قابلیت حمل کلاهک‌های نامتعارف و برخی امتیازات فنی و مالی خلاصه می شود….. موشک‌های بالستیک می‌توانند بردهای مختلفی داشته باشند، و اهداف خاصی را هدف قرار دهند، از بزرگترین مزایای این موشک‌ها برد نسبتاً زیاد آنهاست. این موشک‌ها که دارای انواع کوتاه برد(تا حدود 1200 کیلومتر)، برد متوسط (از حدود 1200 کیلومتر تا نزدیک 2800 کیلومتر)، میان برد(از حدود 2800 تا بیش از 5500 کیلومتر) و دوربرد یا قاره‌پیما (بیش از 5500 کیلومتر) هستند، می توانند تهدیدات جدی برای دشمنان بالقوه و بالفعل ایجاد کنند و علیه اهداف نظامی و غیرنظامی به کار گرفته شوند.(قوام ملکی، 1390: 99)

3 -2-1-سامانه‌های موشکی آمریکا و شوروی (سابق)
3-2-1-1-سیاست آمریکا با روش مرحله به مرحله تطبیقی (P.A.A)16
در فوریه 2010، وزیر دفاع آمریکا بررسی دفاع موشکی بالستیک (BMDR) را تایید کرد که بر اساس اولویت‌های زیر برای شکل‌گیری توسعه دفاع موشکی و دستیابی به استراتژی‌های برنامه، تاسیس شده بود:
1- افزایش حفاظت از کشور ایالات متحده در برابر حمله موشک‌های بالستیک محدود.
2- استمرار توسعه، بهبود و به کارگیری از توانائی‌ها و ظرفیت‌ها برای دفاع از نیرو‌های آمریکا، و هم پیمانان و شریکان بر علیه تهدیدات موشکی منطقه.
3- افزایش قابلیت‌های نیروها قبل از استقرار که تحت شرایط عملیاتی واقعی امتحان می‌شوند.
4- ایجاد توانایی لازم برای جلوگیری کردن از تهدیدات آینده و خطرات فنی ذاتی در طرح‌های پیشرفته.
5- استقرار ظرفیت‌ها و توانایی‌هایی که در طول دوره بلند مدت از نظر اقتصادی پایدار هستند .
6- هدایت تلاش های بین المللی گسترده و همکاری دفاع موشکی.
بررسی دفاع موشکی بالستیک(BMDR)17 همچنین تایید کرد، که سیستم‌های دفاع موشکی منطقه‌ای و بومی با تمرکز بر ارائه توانایی‌ها و توانمندی‌های وسیع بر ضد موشک بالستیک میان‌برد و متوسط با استفاده از انواع مختلف بازدارنده‌ها ارائه و اجرا خواهد شد. ما درحال ایجاد یک شبکه‌ای از امکانات دفاع موشکی یعنی متناسب، مستحکم، مقرون به صرفه و پاسخ‌گو در برابر تهدیدات آینده می‌باشیم(3: 2011,.(j.o Reilly
یک نگاه اجمالی به سیاست‌های دفاعی و راهبردی آمریکا در صحنه بین‌المللی علی‌الخصوص اروپا شاید ضروری به نظر برسد، اینست که وجه اشتراک اروپا و آمریکا در جهت استقرار سامانه‌های موشکی چه می‌تواند باشد.
سوال اینجاست، آیا تهدید اروپا و آمریکا دارای شرایط یکسانی است ؟ آیا همه کشورها و متحدین اروپایی آمریکا درک واحدی از تهدید و ماهیت آن دارند؟ و با گرمی از این ایده استقبال می‌کنند؟ که اگر به فرض خطری وجود داشته باشد آیا کشوری تمایل به استقرار سامانه‌های موشکی در درون موقعیت جغرافیایی خود که در علم نظامی به عنوان “هدف یا سیبل واقع خواهند شد” توافق دارند؟
پاسخ نگارنده این است که: ارزیابی تهدیدات بین کشورها متفاوت است.
ماهیت تهدید بین آمریکا و کشورهای اروپایی در مورد دفاع موشکی، متفاوت است. چنان که وزیر امور خارجه فرانسه در ماه می 2000 اعلام کرد: “تهدید موشکی را به آن حد وخیم و مهلک نمی‌بیند تا باعث شود که سیستم‌های دفاع موشکی را مستقر نمائیم.” و این نظریه یک دیدگاه و فرضیه‌ای شد که به طور گسترده بین کشورهای اروپایی رواج پیدا کرد.(Ian Kenyon and others 2001: 8)
اما دولت بوش همچنان بر طبل سیاست دفاعی جدید خود که لزوم وجود سامانه‌های دفاع موشکی به منظور مقابله با دشمنان خود در سطح جهان بود، تاکید می‌کرد.
برخی کشورهای اروپایی، ایجاد سپر دفاع موشکی در چک و لهستان را نشانه‌ای از سیاست یک‌جانبه‌گرایی و حذف اروپا از سیاست خارجی آمریکا ارزیابی می‌نمودند. روسها نیز ایجاد سپر دفاع موشکی در چک و لهستان را تلاشی برای کاهش امنیت روسیه و در نتیجه، کاهش جایگاه این کشور در عرصه بین‌المللی می‌دانستند. به همین دلیل، رهبران این کشور به شدت مخالف ایجاد سپردفاع موشکی یک‌جانبه آمریکا در اروپا بودند. تنش و اختلاف‌های روسیه و آمریکا بر سر این موضوع به اندازه‌ای بود که در آن زمان، بعضی از کارشناسان از “جنگ سرد جدید” صحبت می‌نمودند(ترابی، 1389: 199-198).
بعد از آنکه سخنرانی توسط رئیس جمهور روسیه ولادمیر پوتین در کنفرانس امنیت مونیخ صورت گرفت، عموم مردم از عنوان آن در فوریه 2007 آگاه شدند، که در آن کنفرانس ایالات متحده آمریکا را به بی‌ثباتی سیستم بین‌المللی متهم کرد که با فشار یک‌طرفه به سمت ساخت موضع‌های دفاع موشکی در لهستان و جمهوری چک‌اسلواکی می‌رود. طرح بر توانایی نظامی هسته‌ای روسیه اثر کرد و مسکو را مجبور به پاسخ در یک شیوه و روش مناسب کرد(Bauer; 2007: 2).
یکی از عمده‌ترین اهداف آمریکا از استقرار سامانه
موشکی در اروپا و ترکیه، مقابله با تهدید توان موشکی کشورهایی همچون ایران و کره شمالی اعلام شده است. آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو در تاریخ 16/2/1391، در سخنانی در برلین گفت: «سامانه موشکی ناتو در اروپا تهدیدی برای امنیت روسیه به شمار نمی‌رود و از روسیه دعوت می‌کنیم تا در این پروژه شرکت کند». وی در یک کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد: «سامانه دفاع موشکی ما به لحاظ فنی علیه روسیه طراحی نشده و به لحاظ سیاسی هم ما هیچ برنامه‌ای برای حمله به روسیه نداریم و از نظر ما بهترین روش برای روس‌ها این است که ضمن مشارکت در این طرح، ببینند که سیستم ما علیه آنها طراحی نشده و ما به طور فعال با آنها همکاری خواهیم کرد.(علائی، 1391، www.irdiplomacy.ir)
ژنرال اوبرلینگ سرپرست بخش دفاع موشکی امریکا (نیز) اظهار کرد: که او مکرراً افسران روسی را درباره طرح و نقشه آمریکا در سالهای اخیر آگاه ساخته است(Bauer; 2007).
به نظر می‌رسد که استقرار سپر موشکی در کشورهای اطراف روسیه به نوعی بازتاب رویارویی بین ناتو و روسیه است. آن‌ها می‌خواهند خود را آزمایش کنند که اگر یک رویارویی اتفاق افتاد، چگونه آن را مدیریت کنند؟ به این دلیل که گسترش ناتو به سوی شرق، احتمال ورود گرجستان و آذربایجان را تقویت می‌کند و این بسیار برای روسیه خطرناک است. البته روسیه، ایران را بهانه می‌کند، اما به نظر می‌رسد بیشتر نگران مرزهای جنوبی خود با قفقاز است. روسیه علاقمند است که در این منطقه آرامش برقرار باشد. در حالی که وضعیت کنونی شکننده به نظر می‌رسد(علائی،1391، www.irdiplomacy.ir).
تحلیل‌های متفاوتی در مورد استراتژی جدید ایالات متحده وجود دارد:
(بسیاری از)کشورهای اروپایی (و همچنین کشورهای) استرالیا، ژاپن و کانادا با این طرح موافق (و تعدادی از کشورها از جمله)روسیه و چین (آن را به منزله تهدیدی علیه خود) از مخالفان اصلی استقرار و عملیاتی شدن این سامانه در اروپای شرقی می‌باشند. در مجموع دو نظریه شکل گرفت: نخست موافقان پروژه که هم آوا و هم صدا با آمریکا و با تکرار ادعاهای آنها وجود چنین طرحی را برای حفظ امنیت جهانی و صلح بین‌المللی مفید ارزیابی نموده و آن را سد مستحکمی در برابر تهدیدات نظامی نوظهور علیه جهان (به ویژه غرب) و ابزار موثری جهت ممانعت از گسترش زرادخانه‌های موشکی سایر کشورها (کشورهای چالشگر) می‌دانند؛ زیرا بر این عقیده‌اند که در صورت عملیاتی شدن کامل این پروژه و پوشش همه مناطق مورد نظر، ضمن خنثی شدن تهدیدات نظامی بالفعل و بالقوه، امکان استفاده از توان موشکی در معادلات امنیتی و راهبردی در سیاست بین‌الملل نیز از بین خواهد رفت. از طرف دیگر، مخالفان پروژه دفاع موشکی نیز بر این عقیده‌اند که چنین اقدامی موجب گشایش راه‌ها و گزینه‌های جدیدی جهت فائق آمدن بر سپرهای دفاعی از جنس دفاع موشکی را بدنبال خواهد داشت که همین امر سرآغاز مرحله دیگری از رقابت‌های تسلیحاتی در جهان می‌باشد.(آجورلو، 1386، www.bashgah.net)
موشک‌های بالستیک قاره‌پیما (ICBM)18 که مجهز به کلاهک هسته‌ای هستند. به منظور دفاع از ایالات متحده می‌باشند. مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند، این تجهیزات نه به منظور دشمنی با چین کمونیست و یا بازگشت به دوران جنگ سرد با روسیه است، بلکه کنترل کشورهای سرکش است (/ww.militaryphotos.net).

3-2-2-چشم انداز راهبردی سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا
طرفداران طرح دفاع موشکی برآنند که جهان پس از جنگ سرد خطرناک‌تر است، زیرا پیش‌بینی‌پذیری در آن کمتر شده است. علت آن را نیز باید در ظهور چالش‌گران جدید علیه امنیت آمریکا جستجو کرد(رضایی، 1389: 15). در این راستا سیاست راهبردی آمریکا در ایجاد امنیت فراتر از مرزهای آن کشور تعریف شده است که با اصول حفاظتی و نظامی و در قالب پوششی و چندلایه در یک صحنه نبرد هم‌خوانی دارد.
در واقع “دنیا برای آمریکا به مثابه یک صحنه نبرد است” صحنه نبرد محصور و محدود و دارای ژئوپلیتیک خاصی است، که به راحتی می‌توان بر اساس موقعیت صحنه نبرد و بازیگران آن، برنامه‌ای مدون از دفاع و تهاجم و سازوکارهای آن تعریف نمود. سامانه‌های موشکی آمریکا در این صحنه نبرد به عنوان حافظ منافع آن کشور بر اساس موقعیت جغرافیایی و امکانات و نوع تهدیدات منطقه‌ای و با روش انطباقی سامان می‌گیرند. و طبعاً کشورهای منطقه نیز به دنبال عکس‌العمل‌های مثمرثمر خواهند بود.
چنان که سپهبد پاتریک جی. او.ریلی مدیر آژانس دفاع موشکی آمریکا معتقد است: تهدید موشک بالستیک هم از نظر اندازه و هم از نظر پیچیدگی در حال افزایش است. روند کنونی نشان می‌دهد که سیستم‌های موشک بالستیک دشمن، با فناوری‌های سوخت مایع و جامد پیشرفته‌ی موشک، روان‌تر، پابرجا، قابل اعتماد، درست و قادر به پرواز در مسافت‌های بیشتر می‌شوند…… از نظر فرماندهان نظامی تهدید روزافزون دفاع موشکی بالستیک گزینه‌های نظامی را کاهش می‌دهد و توان نظامی ایالات متحده و قدرت‌های نظامی منطقه را به خطر می‌اندازد(1 : 2011,(j.o Reilly
روند کنونی جهان نشان می‌دهد که سیستم‌های موشکی بالستیک، در حال انعطاف‌پذیرتر شدن، روان‌تر شدن، ماندگارتر شدن و قابل اعتماد و دقیق‌بودن می‌باشند در حالی که محدوده کاربرد آن در حال افزایش می‌باشد. تعدادی از کشورها در حال تلاش برای افزایش حفاظت در برابر موشک‌های بالستیک و حمله به آن قبل از شروع به شلیک و تلاش برای افزایش اثربخشی خود در دفاع موشکی هستند( 2010: 2, A. Rose (.
ماموریت آژانس دفاع موشکی (MDA)
توسعه و کاربرد سیستم دفاعی موشک‌های بالستیک لایه‌ای، برای دفاع از ایالات متحده، نیروهای مستقر، متحدان، و دوستان در برابر حملات موشک بالستیک با هر بردی در تمام فازها و مراحل پرواز می‌باشد(2 : 2011,(j.o Reilly
به طورکلی آرایش سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا در این صحنه نبرد بر چند حوزه متمرکز است که مرکزیت اصلی آن را می‌توان سیستم دفاع موشکی اروپا 19در نظر گرفت. در ارزیابی آمریکا، کشورهای هدف عبارتند از: 1- حوزه اروپا کنترل روسیه 2- حوزه خاورمیانه کنترل ایران 3- حوزه آسیا کنترل چین و کره شمالی، که در سیستم نهایی در واقع حوزه های 2و3 پوشش دهنده سیستم دفاع موشکی اروپا می‌باشند. و ترکیبی از این 3 حوزه، همان دفاع چند لایه برای حفاظت از خاک آمریکا است.
در واقع، اسناد راهبردی دولت اوباما بازدارندگی را در دوسطح نظام بین‌الملل و منطقه‌ای مورد توجه قرار می‌دهند. در سطح نظام بین‌الملل، بازدارندگی معطوف به قدرت‌های بزرگ، در عرصه استراتژیک و

دسته بندی : پایان نامه ها

دیدگاهتان را بنویسید