دانلود پایان نامه

است.
ب) مصالح : در انتخاب مصالح که برای نمای داخلی بازارچه هاوحیاط مرکزی به کار می رود باید کاربد آنها در ارتباط تنگاتنگ با مسائل زیبایی مرد توجه قرار گیرد. مصالحی که برای کف و دیوارها به کار می روند باید طوری انتخاب شوند که دارای دوام و حداقل تعمیر ونگهداری باشند. در بازارچه هایی که بالای 3 متر ارتفاع دارند باید مصالح آن با توجه به سهولت تعمیرو نگهداری و پایداری آنها انتخاب شود. در انتخاب مصالح سقف تنوع نامحدود وجود دارد که هرکدام تأکید بر مفاهیم معماری دارند.معمولا احداث پنجره های سقفی برای عبور نور و یا پنجرههای دیواری عناصری هستند که به مرکز، جاذبه و روح می بخشند.
ج) نورپردازی : روشنایی فضای داخلی باید ملایم وکافی باشد تا یک فضای پرجاذبه و آرامش بخش راایجادنماید. نورپردازی می تواند برای ایجاد جذابیت سقف ها مؤثر باشد. همچنین می توانبا استفاده ازآویز های تزئینی لوسترها و چراغهای ستونی، اثرات نورپردازی را افزایش داد. نورپردازی ویترین ها با توجه به کالاهای عرضه شده تعیین می گردد. به طور مثال برای نشان دادن یک لباس خاص از نور نقطه ای استفاده می شود. نورپردازی نمای مجموعه نیز بسیار حائز اهمیت است و در این خصوص باید به شدت نور و محوه تابش ورنگ لامپ ها بسیار توجه نمود.
علاوه بر نورپردازی نمای دورنی بازارچه، نورپردازی نمای خارجی نیز بایدمورد توجه قرار گیرد.و در این بین نورپردازی ساختمان به کمک نورافکن، نورپردازی حلقه ای، طرح های مجسمه ای و غیره انجام می گیرند. همچنین لازم است برای مراکز خرید بزرگ از تیرهای چراغ برقی که دارای علایم نوشتاری، نشانه ها و آویزهای راهنما می باشد استفاده کرد. نورپردازی فضای پارکینگ ها نیز بسیار مهم است. حداقل یک چراغ پایه دار باید در تاریک ترین محل در نظر گرفته شود. میسرهای اتومبیل رو که به راههای اصلی وارد می‌شوند و یا آن را ترک می کنند باید مقدار روشنایی بیشتری داشته باشندو اگر امکان داشته باشد باید استاندارد نورپردازی آنها، استاندارد کاملا مختلفی داشته باشد تا اینکه چراغ ها بتواند به عنوان علایمی برای ورود و خروج به کار گرفته شوند. مقدار روشنایی با ده چراغ پایه دار در ورودی ها مقدار قابل قبولی است. بیشتر مراکز خرید در اطراف ساختمان پیاده رو هایی که روشنایی آنها باید با استفاده از دیوار کوب های چراغ دار که روی دیوار نصب می شمند و یا تیر های چراغ برق پیاده رو ها تأمین شود.
د) موسیقی : پخش موسیقی زیبا و دلنشین که از طریق مرکز کنترل صورت می گیرد عامل بسیار مهمی در ایجاد یک فضای جذاب می باشد و از طریق آن می توان صداهای مزاحم را تحت الشعاع قرار داد. این سیستم در هماهنگی با طراحی آگوستیکی11 و معماری کامل می شود. سیستمممی تواند یا برای پخش صدا در همه فروشگاه هاو یا فقط نواحی عمومی طراحی شود.
ه) گرمایش وسرمایش محیط : دمای مناسب در تابستان حدود 23 درجه سانتیگراد و با رطوبت نسبی 50 درصد می باشد و دمای مناسب در زمستان حدود 22 درجه سانتیگراد و با رطوبت کافی است.
و) تبلیغات: امروزه تبلیغات از مهمترین ابزار در جهت شناساندن کالا، خمدتا و یا یک مکان به خریداران بوده و به همین جهت این عرصه پیشرفت های قابل ملاحظه ای نیز نموده است .
تبلیغات به دو صورت می تواند انجام گیرد :
• تبلیغات در داخل مجموعه•تبلیغات در خارج از مجموعه
تبلیغات داخل مجموعه شامل نمایش کالاها در ویترین ها می باشد اما تبلیغات در خارج از مجموعه دارای طیف گسترده ای است که عبارتند از :
• پوستر های تبلیغاتی، بیلبورد ها، بروشر ها وinfo box
• بازدیدکنندگان12
• وسایل ارتباط جمعی
ز) ترافیک پیاده در مرکز تجاری : یکی از مهمترین عوامل در جهت افزایش فروش، بالا بردن ترافیک پیاده و قرارگیری فروشگاه ها در مسیر تردد پیاده می باشد و در جذابیت مرکز خرید نقش به سزایی دارد.
ح) عوامل بصری: از این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره نمود: الف) ارائه خدمات مناسبب) رفتار مناسب فروشندگان ج) عرضه کالا با قیمت مناسبد) تسریع در انجام امور مربوط به خرید
3 ـ 10 ـ محل تخلیه و انبار کالا
انبارها در مراکز بزرگ به صورت متمرکز ودر مراکز معمولی و کوچک در داخل فروشگاه ها تعبیه می‌شوند.تقوایی، 1387،ص 78-91).
3 ـ 11 ـ بررسی انواع فعالیت های تشکیل دهنده مراکز تجاری
فعالیت های یک مرکز تجاری در دو گروه عمده قرار می گیرند :
الف) فعالیتهای خدماتیب) فعالیتهای تجاری
3 ـ 11 ـ 1 ـ فعالیتهای خدماتی
این بخش شامل بانکها، دفاتر بیمه، هواپیمایی، خدمات مسافرتی، دفاتر تبلیغاتی، خدمات کامپیوتری و … می باشد.
3 ـ 11 ـ 2 ـ فعالیتهای تجاری
فعالیتهای تجاری که معمولا در یک مرکز تجاری انجاممی‎شود در زمینه های زیر می باشد.
پوشاک، سوپرمارکت و مواد غذایی، جواهرآلات و زیرآلات، اسباب بازی، لوازم خانگی لوکس، صنایع دستی، لوازم آرایشی و بهداشتی، گل و گیاه، لوازم ورزشی، کتاب، لوازم التحریر و مهندسی، سمعی و بصری، لوازم الکترونیکی و کامپیوتری
3 ـ 12 ـ همجواری فعالیتهای سازگار
در این راستا لازم است فعالیت های همگون در مجاورت یکدیگر طراحی گردند. این امر دومزیت خواهد داشت. نخست اینکه خریداران به سهولت و راختی به این فروشگاهها دسترسی می یابند و دوم اینکه فعالیتهای غیر همسنخ از نظر آلودگیهای بهداشتی ، بو و سروصدا مزاحمتی برای یکدیگر ایجاد نمی کنند (جلوه نقش، شماره 1).
فصل 4
ضوابط و استانداردهای طراحی فضاهای تجاری
4 ـ 1 ـ بررسی و شناخت فضا ها
4 ـ 1 ـ 1 ـ کلیات
هدف اصلي از برنامه ريزي محدود كردن پارامترهاي تصميمگيري و مشخص نمودن مسير حركت در طول مطالعه و طراحي مي باشد . برنامه و سايت را مي توان به عنوان دو نيرو تصور كرد . يكي سايت كه از خصوصيات مربوط به خود صحبت مي كند ، ديگري كاربري هاي داخل برنامه كه يك روند مخصوص به خود را مي طلبد . در اين ميان تصميمات معمارانه و منطقي است كه پيوند صحيح و بهينه را بين سايت و برنامه در جهت نيل به اهداف معين تجسم مي بخشد . برنامه ريز فضايي به دو بخش مشخص و مرتبط تقسيم مي شود كه عبارتند از :
الف: برنامه ريزي عملكردي كه به توصيف عملكردهايي كه در مجموعه صورت مي گيرد مي پردازد و هدف از آن تبيين كاركردهاي ويژه اي است كه كالبد فيزيكي فضا را تشكيل ميدهد.
ب : برنامه ريزي فيزيكي كه مشخصات فني ، استانداردها و ضوابط به فضاهاي مورد نياز در مجموعه را ارايه ميدهد.
عملكردهاي یک مجموعه تجاری در قالب پنج گروه تقسيم مي گردد كه عبارتند از :
1- تجاري 2 ـ فرهنگي 3 ـ تفريحي 4 ـ اداري 5 ـ خدماتي(مجله فرآیند معماری، شماره 3).
4 ـ 1 ـ 2 ـ بخش تجاري
از لبه خيابان اصلي در جهت نمايش و فروش نهايت بهره برده خواهد شد اين بخش خود از قسمتهاي متعددي تركيب شده است و با خلق فضاهاي متنوع از نظر متراژ و تيپ فعاليتهاي متنوعي را در خود جاي داده است در مجموعه هاي تجاري ، فروشگاههاي تجاري ، سلف سرويس ، بانك ، فروشگاههاي صنايع دستي ، پوشاك ، كفش ، جواهرآلات ، نوشت افزار ، آرايشگاه ها ، تايپ و تكثير ، وسايل تزئيني ، صنايع دستي ، غرفه هاي موقت دوره اي ، سرويسهاي بهداشتي ، اتاقهاي تهويه مطبوع ، آسانسورها و پله هاي ارتباطي برنامه ريزي شده و انبار در نظر گرفته ميشود . تخمين زده ميشود كه پرسنل تجاري در قسمت تجاري حدود 40 نفر پرسنل مشغول به كار شوند كه شامل فروشندگان ، حسابداري ، ماموران امنيتي و نظافتچيان خواهد بود . حدود 10 نفر تيم مديريت ، بازاريابي ، حسابرسي و تبليغات مجموعه تجاري نيز در بلوك اداري مشغول به كار مي شوند.
4 ـ 1 ـ 3 ـ بخش فرهنگي
وجود كاربري ‎هاي فرهنگي به نوبه خود سهم بسزايي در پالايش افراد و سالم سازي جامعه برعهده دارند. استقرار اين فضاها بايد به نحوي باشد كه برخورد مستقيم و آزاد با توده مردم را داشته باشد و هيچ مشكلي در ارتباط برقرار كردن با آنها وجود نداشته باشد . ضمناً بايد از جذابيت خاص و كافي برخوردار بوده تا مردم نسبت به آن تمايل بيشتري نشان داده و در نتيجه با مباحث فرهنگي و محتواي محصولات آن بيشتر آشنا شوند.
4 ـ 1 ـ 4 ـ بخش تفريحي
اين بخش به منظور ايجاد نشاط و شادابي و رفع نيازهاي تفريحي و مطلوب كردن اوقات فراغت استفاده كنندگان مجموعه در نظر گرفته شده است . بخش تفريحي شامل فضاي بازيهاي كامپيوتري و كافي نت مي باشد . تخمين زده مي شود كه حدود 10 نفر پرسنل در بخش تفريحي خدمات ارائه دهند. در اين قسمت نيز مي توان به تيم مديريتي ، مربيان و راهنمايان ، ماموران امنيتي و نظافتچيان اشاره كرد .
4 ـ 1 ـ 5 ـ بخش اداري
بخش اداري لازمه هر مجموعه تجاري بوده و وظيفه برنامه ريزي ، مديريت ، حفاظت و ساماندهي ارتباطات با مردم ، مراجعين و مراكز ديگر را بر عهده دارد . اين بخش شامل مديريت ، منشي ، اتاق كنفرانس ، بايگاني و انبار ، معاونت هاي مالي ، نظارت و كنترل ، اداري روابط عمومي ، مشاوران بيمه ، ماليات و تبليغات ، تكثير ، حسابداري ، پذيرش و ثبت نام ، سرويس‎ها مي‎شود . در بخش اداري مجموعه علاوه بر تيم هاي مديريتي بخشهاي مختلف ، تيم مديريتي كل مجموعه در اينجا حضور خواهند داشت و عملكرد صحيح كل مجموعه را كنترل مي كنند .
4 ـ 1 ـ 6 ـ بخش خدماتي و پشتيباني
فضاهاي خدماتي و پشتيباني نيز لازمه هر فضاي عمومي محسوب مي شود و كاركرد و كارايي هرفضاي عمومي بدون آنها با مشكل روبرو مي‎شود . فضاي خدماتي پشتيباني عبارتند از :
ـ رستوران وكافي شاپ
ـ پاركينگ
براي رفاه كاركنان مجموعه و خريداران پاركينگ مسقف جهت پارك اتومبيل آنها در نظر گرفته شده است . قرارگيري سايت در مجاورت خيابان اصلي سبب سهل الوصول شدن دسترسي اهالي به مجموعه مي باشد .
ـ فضاهاي تأسيساتي
در دو بخش شامل پست برق و برق اضطراري ، شبكه آب مصرفي و فاضلاب و سيستم اطفاء حريق و بخش تأسيسات گرمايش و سرمايشي (موتورخانه هاي حرارتي وبرودتي) ميباشد. بنا به نياز كل مجموعه اين بخش ها در مكانهاي مناسب در نظر گرفته خواهد شد . استانداردهاي پاركينگ اتومبيل شامل قاعده‎ي 5.25 ـ3.5 فضاي اتومبيل به ازاي هر 100 متر مربع از مساحت مغازه هاي خرده فروشي مي باشد. حداكثر 150 اتومبيل به ازاي هر جريب زمين در نظر گرفته مي شود.
4 ـ 2 ـ بررسی ضوابط و استاندرد ها
فروشگاههاي بزرگ داراي رستوران ، كافی شاپ ، بانك ، فضاي بازيهاي كامپيوتري و كافي نت می باشد .مغازه هاي كوچكتر در مركز خريد ، غالباً دسته بندي ميشود. طراحي مغازهها با تخصيص فضا به واحدها شروع مي شود و بايد مطابق با مقررات ضد آتش سوزي و ساير مقررات ساختماني باشد. سپس فضاهاي تخصيص يافته به واحدها ، مجدداً به قسمتهاي داخلي نواحي فروش ، نواحي سرويس داخلي ، خدمات مشترك و غيره تقسم بندي ميگردد.
4 ـ 2 ـ 1 ـ خرده فروشي ها
در يك فضاي داخلي نظير خرده فروشي كه در آن ، راحتي مشتريان جزء خط مشي شغلي محسوب مي‎شود پاسخ كلي طرح فروشگاه به ابعاد و اندازه هاي بدن انسان ، از اهميت بسزايي برخوردار است . به طور مثال ، كيفيت اثر متقابل بين مشتريان و انواع پيشخوان هاي فروش اجناس ، قفسه ها و ويترينها بايد در حد بالايي باشد . آنچه در طراحي موفقيت آميز خرده فروشي ‎ها داراي اهميت بسيار است ، داشتن ديد بهينه نسبت به ويترينها و فقسه ها ، چه از داخل و چه خارج فروشگاه مي باشد . در همين رابطه ، ارتفاع ديد افراد بلند قد و كوتاه قد و مفاهيم هندسي ديد انسان بايد مناسب باشد. همچنين ارتفاع پيشخوان بسته بندي اجناس ، اندازه ‎اتاقك رختكن ، ابعاد مهم قسمت

دسته بندی : No category

دیدگاهتان را بنویسید