رتبه بندی استراتژی مدیریت دانش با بهره گیری از رویکرد تلفیقی ANP و DEMATEL

ویژگی­های دانش

پژوهشگران عقیده دارند که کسب اطلاعات در خصوص ویژگی­های دانش به اداره مؤثر آن کمک می­کند. وی معتقد می باشد همانگونه که مدیران در صورت اشراف به ویژگی­های کارکنان تحت سرپرستی خود، احتمال بیشتری برای موفقیت در اداره­ آنان دارند، اشراف به ویژگی­های دانش نیز چنین خصلتی خواهد داشت (واعظی و متولی، 1385). در واقع سازمان‌ها برای مدیریت دانش بایستی بدانند چه چیزی را اداره می­کنند.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

مک درموت از ویژگی­های ذیل به عنوان ویژگی­های عمده دانش نام می برد:

  • دانش، یک اقدام انسانی و وابسته به بشر می باشد. سیستم­های رایانه­ای تضمین­کننده رشد دانش نیستند. زیرا دانش در ذهن بشر ایجاد می­کند و رشد می­یابد و در حقیقت نتیجه تفکر بشر می باشد.
  • ارائه و توزیع دانش به رشد آن کمک می­کند. دانش تنها دارایی شناخته شده­ای می باشد که وقتی دیگران در آن سهیم می­شوند، افزایش می­یابد.
  • دانش، سریعاً ایجاد نمی­گردد. مانند ویژگی­های دانش این می باشد که به صورت تدریجی ایجاد می­گردد و تجمعی می باشد. دانش گذشته در شکل­گیری دانش جدید مؤثر هست.
  • دانش به روش­های مختلفی ارائه می­گردد و منحصر به فرد نیست. دانش در زمان­های مختلف، توسط افراد مختلف، در مکان­های گوناگون به روش­های متنوعی ارائه می­گردد. تسلط بر روشهای مختلف ایجاد و ارائه دانش، ظرفیت بیشتری در سازمان برای دستیابی به دانش­های جدید ایجاد می­کند. (Kiessling et al, 2009).

آلی[1] (1997)، ویژگی‌های زیر را برای دانش برشمرده می باشد:

  • دانش، نامرتب[2] و بهم ریخته[3] می باشد. این ویژگی از خصلت انتزاعی­بودن دانش نشأت گرفته­می باشد. با وجود بهم­ریختگی دانش، آن در جستجوی نوعی وحدت و انسجام می باشد. در حقیقت این ویژگی دانش تابعی از یک نظام غایی می باشد.
  • دانش، خود سامانده می باشد. دانش برخلاف داده­ها و اطلاعات، قدرت سازندگی خود را نیز دارد. دانش شبیه سیستم زنده­ای می باشد که در تعامل با محیط، رشد می کند.
  • مهم­ترین عامل انتقال دانش، زبان می باشد. برخلاف اطلاعات و داده­ها که از طریق سیستم­های کامپیوتری و اسناد و مدارک و کتاب‌ها قابل انتقال هستند، زبان، مهمترین عامل انتقال دانش می باشد. این ویژگی اهمیت تعامل­های رو در رو، تیم­ها و گروه­های کاری را در سازمان عیان می­سازد.
  • دانش، مثل ماهی لغزنده می باشد. ضرب­المثل معروفی می­گوید که نگهداشتن ماهی سخت­تر از گرفتن آن می باشد. ساز­و­کارهای لازم برای حفظ و نگهداشت دانش بایستی در سازمان تعبیه شوند.

[1]. Allee

[2]. Slovenly

[3]. Tumble

سوالات یا اهداف پایان نامه :

–  شناسایی شاخصهای اثرگذار بر انتخاب استراتژی مدیریت دانش

2- ارائه مدل تلفیقی انتخاب استراتژی مدیریت دانش با رویکرد ANP و DEMATEL

3-  انتخاب استراتژی مدیریت دانش در شهرداری تهران با بهره گیری از رویکرد تلفیقی ANP و DEMATEL

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان :  رتبه بندی استراتژی مدیریت دانش با بهره گیری از رویکرد تلفیقی ANP و DEMATEL با فرمت ورد