تعیین عوامل مؤثر بر سرمایه فکری و اولویت بندی آن ها با بهره گیری از فرآیند تحلیل شبکه ای93(ANP) در واحد ستادی وزارت-MTKW-ZGT

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

ابعاد سرمایه فکری بر اساس مدل بنتیس

بنتیس به دنبال نظریه های قبلی خود، سرمایه های فکری را متشکل از سه جزء سرمایه مشتری، سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری دانست.

  • سرمایه انسانی: از نظر وی بخش عمده سرمایه انسانی را دانش ضمنی افراد تشکیل می دهد. این دانش شامل مهارت های تجاربی هستند که به راحتی نمی توام آن ها را به صورت بند به بند اذعان نمود. بنتیس عقیده دارد ، که سرمایه انسانی دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد، زیرا که منبع اصلی خلاقیت و نوآوری به شمار می رود.
  • سرمایه ساختاری: وی سرمایه ساختاری را شامل مکانیزم ها و ساختار سازمانی دانسته که در رساندن کارکنان به ماکزیمم عملکرد، نقشی پشتیبان دارند. بنتیس این اجزاء را شامل فرهنگ، سیستم های اطلاعاتی فرآیندها و کارایی هر یک از آن ها می داند.
  • سرمایه مشتری: سرمایه مشتری نیز از منظر بنتیس شامل شناخت کانال های بازاریابی و دانش ارتباط با مشتریان می باشد که هر یک ار این دو تأثیر بسیار مهمی را در یک سازمان بر عهده دارند. به علاوه وی جنبه های دیگری مانند ارتباط با رقبا و تامین کنندگان را از اجزاء مهم این سرمایه بر شمرده می باشد (بولن، 2005 ، ترجمه عالم تبریزی و همکاران ، 1388).

2-1-3-8- ابعاد سرمایه فکری بر اساس مدل لین

این سرمایه های فکری را متشکل از سه جزء سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه مشتری (ارتباطات) دانسته می باشد. در زیر اجزایی که وی برای هر یک از این سه جزء در نظر گرفته می باشد را به اجمال برسی می کنیم.

1- سرمایه انسانی: سرمایه انسانی شامل فاکتورهای انسانی مانند هوش، مهارت، تخصص، تجربه و توانایی های یادگیری می باشد. این سرمایه تماما و به افراد موجود در درون یک سازمان متکی می باشد و نمی تواند صحت مالکیت سازمان در بیاید.

2- سرمایه ساختاری: لین اصطلاح، رویه و امور جاری کاری را جایگزین عنوان سرمایه ساختاری دانسته و آن را شامل خط مشی، فرهنگ  سیستم های اطلاعاتی و نرم افزارهای اختصاصی شرکت می داند.

سوالات یا اهداف پایان نامه :

هدفهای پژوهش :

هدفهای این پژوهش را می توان به تبیین ذیل اظهار نمود .

1-3-1- تعیین شاخص های مؤثر بر سرمایه فکری

1-3-2- تعیین زیرشاخص های مؤثر بر سرمایه فکری

1-3-3- اولویت بندی شاخص های موثر بر سرمایه فکری

1-3-4- اولویت بندی زیرشاخص های مؤثر بر سرمایه فکری

1-3-5- به کارگیری روش تحلیل شبکه ای در شناسایی و رتبه بندی عوامل های سرمایه فکری در واحد ستادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : تعیین عوامل مؤثر بر سرمایه فکری و اولویت بندی آن ها با بهره گیری از فرآیند تحلیل شبکه ای93(ANP) در واحد ستادی وزارت-MTKW-ZGT با فرمت ورد