
رتبه بندی استراتژی مدیریت دانش با بهره گیری از رویکرد تلفیقی ANP و DEMATEL
انواع دانش از نظر ماشلوپ
زاک[1] از پنج نوع دانش نامبردهمی باشد (جعفری مقدم، 1382).:
- دانش عملی[2]: که در کارها، اقدامات و تصمیمگیریهای بشر مورد بهره گیری قرار میگیرد. دانش سیاسی، دانش حرفهای، دانش مربوط به کسب و کار و دانشهای تجربی دیگر از این نوع هستند.
- دانش عقلانی[3]: که ارضاکننده کنجکاویهای عقلانی و منطقی می باشد. این دانش، به عنوان بخشی از دانشهای بشرگرایانه[4] قلمداد میگردد.
- دانش تفریحی[5]: که پیش روی دانش عقلانی مطرح میگردد. این نوع دانش ارضاکننده کنجکاویهای عقلانی بشر نیست. بلکه به خاطر جنبه تفریحیداشتن و احساسیبودن، مطلوب میباشد. و شامل شایعات، اخبار حوادث و اتفاقات، داستانها، جک، بازیها و نظایر اینها میگردد.
- دانش روحانی (مقدس)[6]: که در ارتباط با دانش مذهبی بشر می باشد و باعث رهایی بشر از گناه میشود.
- دانش ناخواسته[7]: دانشی می باشد که خارج از علایق بشر می باشد و بیهدف نگهداری میگردد. (Zack et al, 2009).
2-8-4- طبقه بندی بلاکلر از دانش
بات[8] (1995) هم در یک طبقهبندی از دانش، انواع زیر را شناسایی کردهمی باشد (Bhatt, 2002):
دانش ضمنی (نهان)، که این نوع دانش به سه دسته تقسیم میگردد:
- دانش فرهنگی: به فرآیند دستیابی به ادراکات مشترک تصریح میکند. فرآیندهایی نظیر جامعه پذیری و فرهنگپذیری.
- دانش ذهنی: دانشی می باشد که به مهارتهای مفهومی و توانایی های شناختی وابسته می باشد و یک دانش انتزاعی می باشد که در ذهن فرد نهفته می باشد.
- دانش منسجم: دانشی می باشد که وابسته به اقدام و اقدام افراد می باشد. این نوع دانش به حضور فیزیکی افراد و معاملات رودررو متکی می باشد.
- دانش صریح (عیان): در این طبقه دو نوع دانش قرار میگیرند:
- دانش نظاممند: دانشی نظاممند می باشد و میتواند به گونهای نظاممند در روابط تکنولوژی، تأثیرها و رویههای رسمی مورد تحلیل قرار بگیرد. همچنین این نوع دانش تصریح به دانشهای جمعی و مشترک بین انسانها دارد.
- دانش منظم: که در قالب علائم و نشانههاست و میتواند به صورت کتاب و یا اطلاعاتی که به صورت الکترونیکی ردوبدل میگردد، پیدا نمود گردد.
[1] . Zack
[2] . Practical Knowledge
[3] . Intellectual Knowledge
[4] . Humanistic
[5] . Small-Talk And Pastime
[6] . Spiritual Knowledge
[7] . Unwanted Knowledge
[8] . Bhatt
سوالات یا اهداف پایان نامه :
– شناسایی شاخصهای اثرگذار بر انتخاب استراتژی مدیریت دانش
2- ارائه مدل تلفیقی انتخاب استراتژی مدیریت دانش با رویکرد ANP و DEMATEL
3- انتخاب استراتژی مدیریت دانش در شهرداری تهران با بهره گیری از رویکرد تلفیقی ANP و DEMATEL