شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

 تعیین عوامل مؤثر بر سرمایه فکری و اولویت بندی آن ها با بهره گیری از فرآیند تحلیل شبکه ای93(ANP) در واحد ستادی وزارت-MTKW-ZGT

ابعاد سرمایه های فکری بر اساس مدل های ارائه شده :

2-1-3-1- ابعاد سرمایه فکری بر اساس مدل ادوینسون و مالون

این دو پژوهشگر اجزاء متشکله سرمایه های فکری را این گونه تعریف کرده اند:

سرمایه انسانی: به اندازه ارزش، مهارت ها و تجاربی که افراد در سازمان ها دارا می باشند، اطلاق می گردد.

سرمایه ساختاری: شامل فرهنگ، توانمندی ها، سخت افزارها و نرم افزارهای حامی سرمایه انسانی می باشد.

سرمایه مشتری: در ارزش ارتباطات سازمان با مشتریانشان نمایانگر می گردد.

سرمایه سازمانی: شامل فلسفه سازمانی و سیستم هایی برای بالا بردن قدرت نفوذ و توانمندی های سازمانی می باشد.

سرمایه نوآوری: شامل دارایی های معنوی می باشد که توسط قوانین طرفداری از حقوق مالکیت معنوی شامل کپی رایت، نام تجاری و دارایی های نامشهود مورد پشتیبانی قرار می گیرد.

سرمایه فرآیندی: شامل تکنیک ها، شیوه ها و برنامه هایی می باشد، که مواردیی مانند تحویل محصول یا خدمات را تسهیل می کند.

2-1-3-2- ابعاد سرمایه فکری بر اساس مدل بروکینگ

بروکینگ کوشش ها و تحقیقات ادوینسون و مالون را برای تعریف سرمایه فکری در نظر گرفت و چهار بعد مجزا در زمینه سرمایه فکری معرفی نمود که عبارت اند از:

1- دارایی بازار: به دارایی های بالقوه ایی اطلاق می گردد که یک شرکت به خاطر نامشهودی های بازارگرایانه اش مانند تجاری ، مشتریان و کانال های توزیع دارا می باشد.

2- دارایی بشر محور: شامل اندازه تخصص های گروهی، خلاقیت و حل مسائل، رهبری، مهارت ها و توانمندی های موجود در کارکنان یک شرکت می باشد.

3- زیرساخت ها: شامل تکنولوژی ها، متدولوژی ها و کلیه فرآیندهایی می باشد که باعث می گردد صحت کیفیت و ایمنی در سازمان حفظ گردد.

4- مالکیت معنوی : شامل دانش فنی، بازارهای تجاری و کسب و کار، کپی رایت، حقوق مربوط به طرح های گوناگون و نشانه های تجاری می باشد.

سوالات یا اهداف پایان نامه :

هدفهای پژوهش :

هدفهای این پژوهش را می توان به تبیین ذیل اظهار نمود .

1-3-1- تعیین شاخص های مؤثر بر سرمایه فکری

1-3-2- تعیین زیرشاخص های مؤثر بر سرمایه فکری

1-3-3- اولویت بندی شاخص های موثر بر سرمایه فکری

1-3-4- اولویت بندی زیرشاخص های مؤثر بر سرمایه فکری

1-3-5- به کارگیری روش تحلیل شبکه ای در شناسایی و رتبه بندی عوامل های سرمایه فکری در واحد ستادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : تعیین عوامل مؤثر بر سرمایه فکری و اولویت بندی آن ها با بهره گیری از فرآیند تحلیل شبکه ای93(ANP) در واحد ستادی وزارت-MTKW-ZGT با فرمت ورد