خواص و فواید خوردن کره

یکی از بهترین مواد غذایی واسه صبحونه ، کره س. این ماده غذایی در بین مردم طرفداران بیشماری داره. هربار که وسوسه شدین تا کمی کره بخورین به امتیازات اون واسه سلامتی تون هم فکر کردین؟ بر خلاف باور عادی، کره فواید زیادی داره! اگه شمام فکر می کنین که کره تنها یه عامل چاقیه و فقط در خوراکیای بدون ارزش غذایی ازش استفاده می شه، دوباره فکر کنین. البته کره چاق کننده هست، اما واسه بدن شما خوبه.

کره جزو اون دسته از خوراکی هاست که واسه انتخاب اون، باید مضرات و فواید اونو در دو کفه ترازو بذارین و سبک سنگین کنین تا تصمیم بگیرین که در آخر خوردن این ماده خوشمزه واسه شما مفیداست یا مضر؟ اصلا میدونید چند نوع کره هست و کدوم نوع اون فواید بیشتری داره؟ ما در این گزارش به سوالات شما درباره شکلای جور واجور کره جواب دادیم.

خوردن کره خوبه یا مضر؟

کره گیاهی یا لبنی؟

کره ای که از روغن گیاهی جفت و جور می شه، مارگارین می گن. مارگارین خواص ظاهری و فیزیکی مشابه با کره لبنی داره ولی پایه اصلی اون شیر نیس. این محصول بیشتر از شکلای جور واجور روغن های نباتی چون ذرت، آفتابگردان، سویا و کتون به همراه بعضی افزودنیا جفت و جور می شه. این کره بدون ویتامینای موجود در پنیر بوده و از دید املاحی چون آهن، روی و مس فقیره.

البته این کره خواص تغذیه ای روغنای گیاهی رو داراس ولی به دلیل پروسهای گرمایی تا حدود خیلی از ریزمغذی هاش کم میشه. به خاطر همین واسه اینکه این محصول رو از نظر تغذیه ای مشابه کره لبنی کنن با اضافه کردن ویتامینایی چون A و D اونو غنی و با اضافه کردن طعم دهنده و مواد رنگی، طعم و مزه مخصوص کره رو در اون ایجاد می کنن.

می تونه مضر باشه اگه…

کره به دلیل طعم لذیذی که داره، در خیلی از غذاها استفاده میشن و کمتر کسی پیدا می شه که رابطه خوبی با کره نداشته باشه. با این وجود، نباید فرموش کرد که مصرف زیادتر از اندازه این ماده واسه سلامتی آدم مضره.

اسیدهای چرب اشباع موجود در کره، کلسترول بد خون رو بالا می بره و کلسترول اضافی با رسوب در عروق بدن باعث تنگی شریانا شده و خونرسانی به اعضای بدن رو دچار مشکل می کنه. همین دلایل باعث شد که چند وقتی مارگارین حسابی واسه خودش طرفدار دست و پا کنه و تولیدکننده های مارگارین، اونو به عنوان جانشین تبلیغ کنن.

مارگارین برعکس چیزی که بنظر میاد، کم کالری یا بدون انرژی نیس. مارگارین معمولی مانند کره لبنی شامل ۸۰ درصد چربی بوده و از نظر تولید اندازه انرژی هیچ فرقی با کره نداره. تنها فرق این دو محصول در نوع چربی گیاهی و حیوونی اوناس.

هر دو نوع چربی در هر گرم شامل ۹ کالری انرژی هستن. کره حیوونی از شیر تازه گاو جفت و جور می شه و ۸۲ درصد چربی، ۱۶ درصد آب و ۲ درصد املاح شیر در اون هست، پس اگه به کلسترول بالا گرفتار هستین این کره رو از یاد ببرین.

خیالتون راحت؛ مارگارین اصلا کره نیس!

فرق بین کره و مارگارین در ترکیب اسیدهای چرب اونا هستش. کره شامل کلستروله که نمایانگر اجزای تشکیل دهنده با منشأ حیوانیه در حالی که مارگارین کلا شامل چربیای گیاهیه. از طرف دیگه در مارگارین، مقدار اسیدهای چرب لازم یعنی اسیدهای چرب غیر اشباع با چند پیوند دوگانه به مراتب بیشتره. با اینکه گروهی فکر می کنن مارگارین جانشین سالم و بی خطر واسه کره هستش اما بعضی از کارشناسان تغذیه فکر می کنن که ماده ای در مارگارین هست که می تونه سلامت آدم رو به خطر بندازه.

این مشکل وقتی نمایان می شه که بخوایم مارگارین رو مانند کره به صورت جامد درآوریم. مارگارینا شکلای جور واجور مختلفی دارن و اگه نوع خوب مارگارین – که همون نوع مایع اون هستش – استفاده شه، به مراتب از کره بهتره؛ وگرنه شما به طور کامل ضرر کردین چون علاوه بر اون که سلامت تون رو به خطر انداختین، خودتون رو هم از مزه خوش کره محروم کردین.

قیمت شکلای جور واجور کره در سوپرمارکت

  • کره معمولی پاستوریزه پاک ۵۰ گرمی: ۱۱۵۰۰
  • کره معمولی پاستوریزه پاک ۱۰۰ گرمی: ۲۲۰۰۰
  • کره مارگارین ۱۰۰ گرمی فویل نقره ای: ۷۴۰۰
  • کره مارگارین ۲۵۰ گرمی فویل نقره ای: ۱۸۰۰۰
  • کره مارگارین ۵۰ گرمی فویل نقره ای: ۲۸۰۰
  • کره پاستوریزه شکلی ۱۰۰ گرمی فویل نقره ای: ۲۳۰۰۰
  • کره ۲۵۰ گرمی مارگارین لیوانی مهگل آذر: ۱۸۰۰
  • کره بادام زمینی ۳۵۰ گرمی ظرف پت: ۷۹۳۰۰

اندازه نگه دار که اندازه نکوست

با همه حرفایی که زدیم، بازم مثل همشه مصرف به اندازه و استاندارد کره، مثل هر ماده غذایی دیگری، نمی تونه دردسری براتون بسازه. اگه به مریضی خاصی گرفتار نیستین و دکتر، مصرف کره رو واسه تون ممنوع نکرده، مصرف روزانه اون مشکلی واسه شما ایجاد نمی کنه.

میز صبحونه روی پشت بوم!

حالا که هوا بهاری شده و قدم زدن در خنکای صبح دلپذیره، یه پیشنهاد وسوسه کننده واسه تون داریم.

اگه ساکن محله های مرکزی شهر هستین یا محل کار و تحصیل تون دور و بر بلوار کشاورزه، می تونین بعد از یه پیاده روی دلچسب در هوای بهاری این بلوار، خودتون رو به یه صبحونه روی پشت بوم مهمون کنین!

طبقه همکف برجای سروسامون واسه کافه روها جای آشناییه. کافه پشت بوم درست همین جا واقع شده. این کافه انتخابای متنوعی واسه صبحونه پیش روی شما گذاشته؛ صبحونه ایرونی، عدسی، املت سوییسی، فرنی، املت روسی و صبحونه انگلیسی در منوی صبحونه این کافه دیده می شن. قیمتا از ۱۴ هزار تومن شروع می شه و سینی صبحونه پشت بوم هم ۲۸ هزار تومن قیمت داره. طراحی فضای این کافه به شکلیه که فکر می کنین میز صبحونه رو روی پشت بوم بردین.

۲ نوع کره پرطرفدار

کره بادام زمینی

کره بادام زمینی جزو لذیذترین اجناس جفت و جور شده از بادام زمینی است. خوردن مقدار کمی کره بادام زمینی می تونه به مدت طولانی، احساس سیری بسازه، در نتیجه واسه کسائی که میخوان مقدار کمی غذا بخورن مناسبه. در ۱۰۰ گرم کره بادام زمینی، ۵۸۰ تا ۵۸۸ کالری انرژی و در ۱۰۰ گرم کره حیوونی ۷۵۰ کالری انرژی نهفتهه.

کره بادام زمینی از کالری و اسیدهای چرب اشباع کمتری برخورداره اما در صورت افزایش مصرف کره بادام زمینی، کالری بیشتری به بدن رسیده و اضافه وزن و چاقی عارض می شه. مصرف کره بادام زمینی در وعده صبحونه پیشنهاد می شه چون که می تونه وعده غذایی مقوی و کاملی واسه آدما به خصوص کودکان باشه.

کره پسته

کره پسته محصول غذایی خمیری شکله که از مغز پسته برشته و آسیاب شده همراه با شکر یا شیرین کننده های طبیعی مانند عسل و شهد به دست میاد. این محصول خیلی راحت می تونه در دمای اتاق نگهداری شه و احتیاجی به فریز کردن نداره. کره پسته می تونه در صبحونه و عصرانه مورد استفاده کودکان و سالمندان قرار گیرد. این محصول منبع خوب چربی از نوع غیر اشباع و پروتئینه.

خوردن کره خوبه یا مضر؟

منبع نمناک namnak.com

منبع :