اصول پیشگیری از چاقی در کودکان

اصول پیشگیری از چاقی در کودکان

پیشگیری از چاقی در کودکان

اصول راهنمایی جدید که یه گروه تخصصی بیماریای کودکان در آمریکا منتشر کردن، میگه والدین و کارشناسان کودکان باید با بهبود رژیم غذایی کودکان افزایش اندازه فعالیت جسمی شون با چاقی کودکان مقابله کنن.

آکادمی کارشناسان کودکان آمریکا، یه گروه پیشگام پزشکان در آمریکا اصول راهنمای خود درباره چگونگی مقابله میزانای در حال افزایش چاقی رو که بیشتر از یه دهه پیش منتشرشده بود، روزآمد کرده. این پیشنهادای روزآمدشده والدین رو تشویق می کنن که به تغییر دادن عادات خوردن کودکان و میزانای فعالیت جسمی اونا در خونه کمک کنن و بر راهبردهای متکی بر خونواده واسه تشویق سبکای زندگی سالم تر تأکید داره.

براساس گزارش مراکز پیشگیری و کنترل بیماریای آمریکا بیشتر از یه سوم کودکان در این کشور اضافه وزن دارن یا چاق هستن.

دکتر استفن دانیلز، رئیس کمیته تغذیه آکادمی کارشناسان کودکان آمریکا و صاحب کرسی بیماریای کودکان در دانشکده پزشکی دانشگاه کلرادو در دنور در آمریکا گفت: «وقتی که چاقی قرار گرفتن یابد، درمان کردن بسیار مشکل می شه.»

به گفته دانیل ازآنجایی که درمان کردن چاقی زمان بسیاری میگیره، پیام اصلی این مقاله واسه والدین و کارشناسان کودکان اینه که در قدم اول بر پیشگیری از چاقی در کودکان متمرکز شن. اون اعلام کرد که بسیاری رویکردهای رفتاری مورداستفاده واسه درمان کودکان از پیش چاق شده واسه پیشگیری از چاقی در اونا هم کاربر دارن.

دانیل گفت: «محیط خونه اثر بزرگی بر چیزی که کودکان می خوره و چگونگی فعال ماندنشان ازلحاظ جسمی اثر داره.»

واسه هم اینه که این گزارش که به طور آنلاین در ژورنال Pediatrics منتشرشده س، اقدامات اساسی که والدین می تونن واسه تشویق خوردن سالم در خونه و سبکای زندگی سالم واسه خونواده ها رو توصیف می کنه.

تغییر دادن رفتارها

اصول راهنمای آکادمی کارشناسان کودکان آمریکا واسه پیشگیری از چاقی کودکان این اصول راهنما رو به والدین پیشنهاد می کنه:

– غذاهایی رو که به خونه آورده می شه، کنترل کنین و به اندازه وعده غذایی متناسب با سن واسه کودکان به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین. دکتر دانیلز میگه اگه غذاهای سالم در خونه ذخیره شن، اون وقت بچه ها می تونن انتخابای خوبی درون طیفی از غذاهای پیشنهاد شده بکنن.

– مقدار کمتر از نوشابه های شیرین شده (شامل نوشابه های گازدار، آیس تیا، آب میوه ها و نوشابه های ورزشی) بخرین و به جای اون کودکان رو به نوشیدن آب، شیر و مقدار محدودی از آب میوه های خالص تشویق کنین.

– غذاهای سالم رو بیشتر در برابر دید و در دسترسی آسون بذارین، غذاهای با کالری بیشتر رو در فویل بپیچید و اونا رو در پشت قفسه یخچال یا کابینت بذارین

– دانیلز میگه والدین باید با عادات رفتاری و ورزش سالم حتی اگه خودشون با مشکلات اضافه وزن درگیر باشن، سرمشقی خوب به عنوان یه مدل رفتاری واسه کودکانشون بسازن.

– اندازه زمانای ‍پرداختن به تفریحات نشسته رو کم کنین. والدین باید تلویزیونا، کامپیوترها، بازیای ویدئویی و وسایل الکترونیکی رو از اتاق خواب کودکان و هم مناطقی از خونه که خونواده وعده های غذایی رو در اون مصرف می کنن، در نگهدارند تا از مانع نبود تمرکز در بین غذا خوردن شن.

– زمان قرار گرفتن کودکان در برابر صفحات نمایش الکترونیکی رو واسه بیشتر کودکان به دو ساعت در روز محدود کنین. دانیلز میگه: در بیشتر موارد زمان قرار گرفتن در برابر صفحه نمایش الکترونیکی screen time با خوردن همراهی داره، پس از دو جهت ضرر می کنه، هم کالریای اضافی دریافت می کنه و هم غیرفعاله.

– کودکان دارای اضافه وزن رو تشویق کنین تا میزانای خوردن و فعالیت جسمی شون (در حال فعالیت و نشسته) رو به صورت یادداشتای روزانه یا بقیه اشکال پایش شخصی روزانه پیگیری کنن. کودکان و والدین می تونن همراه با همدیگه کار کنه و اهدافی رو در این مورد واسه خودشون تعیین و یافته های کاراشون رو بازبینی کنن و پاداشایی واسه موارد موفقیت در رسیدن به اهداف کوچیک تعیین کنن.

پاداشی که در بیشتر موارد کودکان به دنبال اون هستن، گذراند زمان بیشتری با پدر یا مادر در انجام یه فعالیته که به گفته دانیلز می تونه یه موقعیت برد-برد باشه، اگه این فعالیت یه فعالیت جسمی باشه.

– ترتیبی بدین که کودکان خواب کافی بکنن. ‍پژوهشای گذشته رابطه بین چاقی در کودکان و خواب کم رو نشون دادن. بررسیا نشون دادن که وقتی که خواب کودکان به میزانای متناسب با سنشون اضافه می شه، احتمال کمتری داره که اون دچار اضافه وزن یا چاقی شن.

دانیلز میگه هرچند والدین ممکنه این پیشنهادای بهداشتی رو قبلا هم شنیده باشن، اما عملی کردن این پیشنهادا و واداشتن کودکان به انجام اونا ممکنه مشکل باشه. پیشنهاد اون اینه که والدین می تونن با انتخاب یکی از این تغییرهای رفتاری که می تونن به طور مؤثری اونو عملی کنن، شروع کنن و از کودک رو وقتی که این تغییر رفتاری رو قبول می کنه، تقدیر کنن و این موفقیت اولیه رو اساسی واسه عملی کردن بقیه تغییرات رفتاری بذارن.

دانیلز تأکید می کنه، والدین اثر زیادی بر رفتارهایی دارن که می تونه به چاقی کودکان برسه؛ و وقتی که والدین و کارشناسان کودکان واسه توجه زودرس به این روشای پیشگیری و تقویت اونا می گذرونن، می تونن واسه خونواده ها به درد بخور باشه و اثر بزرگی بر سلامت دراز مدت داشته باشه./ همشهری آنلاین

.

منبع :